Framtidens kollektivtrafik är vattenburen

Under den nyligen hållna Marine Innovation Day 2024 satt vi ner med Tobias Larsson, forskningsledare och professor vid Blekinge Tekniska Högskola (BTH), för att diskutera det nya spännande projektet kring elektriska passagerarfärjor. Ett projekt som kan förändra hur vi ser på kollektivtrafik i skärgårdsstäder! 

Projektets slutmål är att utveckla den autonoma elektriska båt, även kallad podbåt, som startupen Cstrider har konceptualiserat. BTH, tillsammans med Cstrider, Affärsverken Karlskrona och Actrify arbetar nu med förstudien – som fått stöd av Energimyndigheten. Larsson förklarar att själva förstudien syftar till att studera hur vattenburen kollektivtrafik kan avlasta och effektivisera transporter i Karlskrona, en skärgårdsstad där vattenvägar kan erbjuda kortare och miljövänligare resvägar jämfört med biltrafik. Han betonar att Karlskronas geografiska plats är ultimat för projektet.

– I en miljö som Karlskrona kan det vara fyra mil från punkt A till B, med bil, men fem kilometer fågelvägen. Då inser man att detta är den perfekta platsen.

Digitala tvillingar

Projektet, som startade i april 2024 och ska avrundas mars 2025, inleds med en behovsanalys för att identifiera vilka problem och behov som den nya tekniken kan lösa. Affärsverken bidrar med data om nuvarande resmönster, medan Cstrider och BTH genomför scenarioplanering. BTH tar sen vidare med sin kunskap och använder sig av digital simulering för att optimera designen och driften av podbåten. Larsson förklarar att användningen av så kallade digitala tvillingar och simuleringar gör det möjligt att snabbt och effektivt testa olika strategier utan att behöva genomföra tidskrävande fysiska tester.

– I en simulerad datormiljö kan man granska scenarion på ett mer effektivt sätt, istället för att faktiskt åka båt fram och tillbaka. Man kan åka tusen sträckor på en millisekund genom dessa digitala simuleringar, berättar Larsson.

Styrkor och utmaningar

Karlskronas unika förutsättningar gör staden till en idealisk testbädd för detta projekt. Staden erbjuder både utmaningar och möjligheter för vattenburen kollektivtrafik. Några av utmaningarna är dock på en mer nationell nivå, såsom lagstiftningen kring autonom sjöfart.
Men med Karlskronas starka ekosystem av marininriktade verksamheter och BTHs breda kompetens inom bland annat marinteknik, industriell ekonomi och digital simulering ser Larsson positivt på projektets utveckling.

– Projektet är mitt i prick för vad BTHs styrkor är, säger Larsson.

Framåtanda

– Självklart finns det dual-use-perspektiv i detta, säger Larsson.

Projektet har potential att täcka fler behov än bara persontransport menar han, och nämner tillämpningsområden såsom logistik för försvarsmakten eller andra verksamheter som behöver förflytta utrustning över vattnet.

David Appelberg, innovationsledare på Marine Technology Center, understryker hur projektet innebär något större än bara slutprodukten. Projektet stärker hela Karlskronas framåtanda.

– Med detta projekt gör vi mer än att utveckla framtidens infrastruktur i Karlskrona. Vi bekräftar än en gång att Karlskrona är en ledande hub för marinteknisk innovation och hållbarhet. Vi på Marine Technology Center of Sweden ser fram emot att följa utvecklingen och bidra till en grönare och mer effektiv framtid.

Did you find it interesting?

Share what you read to your friends.

More news